Klaar om meer geld over te houden in je bedrijf?


Dan is Profit First voor jou echt het geschikte systeem om te zorgen dat je meer geld overhoudt. Profit First is een cash-managementsysteem oftewel een systeem waarmee je je geld beter kan beheren.

'cash-managementsysteem' ... haak je nu al meteen af?

Blijf nog even hier want ik maak het zo meteen zo klaar als een klontje voor je.

Elke bedrijf heeft geld nodig om :

  • van start te kunnen gaan

  • te kunnen blijven bestaan

  • te kunnen groeien

Als er geen geld is wanneer je een onderneming start, zal je een aantal zaken niet kunnen doen zoals het advies inwinnen van een goede boekhouder, de juiste software aankopen, een pand huren of wat er ook nodig is om met jouw activiteit van start te gaan. Je bent dan wellicht sneller terug gestopt , dan gestart.

Als er geen geld is terwijl je onderneming al bestaat, kom je in de problemen om je leveranciers, belastingen, btw of personeel te betalen. Ook hier zal dit verhaaltje niet lang blijven duren.

Als er geen geld is , terwijl je onderneming al bestaat en je kan net alles en iedereen betalen, heb je geen ruimte om een groei aan te kunnen zoals een extra voorraad inslaan, iemand aanwerven, een groter pand betrekken ,... en je weet stilstaan is heel vaak achteruit gaan.

Is één van die scenario's herkenbaar? Blijf dan vooral hangen.

Een onderneming is nog altijd gestart met het doel om winst te maken.

Winst maak je door iets te verkopen (je tijd, je expertise, producten ,...) aan een hogere prijs dan het jou kost. Er moet dus geld binnenkomen in je onderneming, meer dan er buiten gaat.

Met het Profit First systeem gaan we dit binnengekomen geld de juiste richting geven.

We doen dit om een heel simpele reden.

Iedereen, echt iedereen benut zijn of haar beschikbare geld.

Achter deze wijsheid zit Parkinson's law: we benutten de beschikbare ruimte.

Staat er dus veel geld op je rekening, ga je onbewust ook denken dat je veel geld kan spenderen.

Met het Profit First systeem ga je echter zorgen dat er niet zoveel geld meer beschikbaar is op je rekening.

Meer bepaald ga je van elke euro die in je bedrijf binnenkomt een deeltje opzij zetten voor winst én het saldo verdelen over een aantal bankrekeningen die elk hun eigen doel hebben.

Welk doel kan dat geld dat binnenkomt dan wel hebben?

Geld dat op de rekening van je onderneming binnenkomt, dat dient toch gewoon om mijn binnengekomen facturen te betalen, Cindy ? En dan bedoel je vast met 'binnengekomen facturen' : alle uitgaven die je hebt, de BTW, de sociale bijdragen , de belastingen allerhande en oh ja...wellicht ook je eigen loon.

Kan je me nu even snel zeggen hoeveel er van dat binnengekomen geld van klanten naar je loon gaat? Of naar de belastingen?

Weet je dan eigenlijk wel of er voldoende binnenkomt elke maand om jezelf een loon uit te betalen?

Leef je van wat er overschiet aan het eind van de maand? Wel , dan kan ik je nu al op een briefje (of een blogpost) meegeven dat je heel vaak minder aan je zelf zal uitbetalen dan je eigenlijk verdient.

Huh? Was je niet net ondernemer geworden om dat ietsje (of bakken) meer te verdienen dan in loondienst?

Ok, misschien was je hoofdreden, net als de mijne om meer vrijheid te hebben, je uren zelf te kunnen kiezen, te kiezen met wie je werkt en hoe, .... Daar kan ik echt volledig in volgen, alleen moet je toch aan het eind van de maand nog steeds privé wel een aantal zaken kunnen betalen zoals je huur of afbetaling, boodschappen, kleding, reizen ,....

Dus ook jij, als vrijgevochten freedompreneur *(credits aan Lien De Pau van ZekerVanHaarZaak voor deze geweldige term ) hebt nood aan een zekere hoeveelheid money die vanuit je bedrijf naar je privé rekening kan worden overgeschreven.

Net door te vaak met het 'overschotje' van je ontvangsten - al je kosten te gaan werken, blijft er te weinig over voor jezelf. Als zelfstandige leef je nu eenmaal van je winst. Heb je een vennootschap dan keer je jezelf een maandelijks vast loon uit en heb je toch al iets minder de neiging om daar van af te wijken tussendoor, al zie ik toch ook vaak dat het vooral een loon op papier betreft maar de effectieve uitbetaling ervan niet altijd lukt.

Ok, handen in het haar ? Grote frons van herkenbaarheid op je gezicht?

Don't worry... we can fix this.

Hoe kan Profit First hier nu in helpen?


Werken met Profit First in een onderneming start met het openen van een aantal extra bankrekeningen.

De basis bankrekeningen zijn:

  • ontvangstenrekening

  • kostenrekening

  • salarisrekening

  • belastingrekening

  • winstrekening

De ontvangstenrekening die heb je wellicht al , want dat is nu de rekening waarop jouw inkomsten gestort worden en de rekening waarmee je wellicht ook alles betaalt.

De vier extra rekeningen dienen om het geld dat op die ontvangsten rekening binnenkomt naar toe te verdelen zodat de betalingen van kosten, salaris, belasting en winst ook meteen beperkt worden tot wat er met jouw binnengekomen geld ook werkelijk mogelijk is.

Ik maak het even heel praktisch voor je:

Een voorbeeld van zo'n verdeling kan zijn dat je een aparte bankrekening opent voor de btw of gebruik maakt van de standaard belastingrekening. Elke keer wanneer een klant je betaalt, ga je dus het btw bedrag dat in deze betaling inbegrepen zit, op die aparte rekening gaan overschrijven zodat je bij de btw aangifte zelf altijd voldoende hebt opzij staan. Uiteraard heb je ook nog btw die je in mindering kan brengen via je aankopen , waar je dus een stukje btw kan terugvragen. Het werkelijk bedrag dat je dus van die ontvangen btw van klanten gaat overschrijven, zal dus vaak iets lager zijn dan de effectieve btw op de verkoop.

Hoe fijn is het niet als je van je boekhouder doorkrijgt dat je over het afgelopen kwartaal 3.600,00 euro btw moet doorstorten naar de staat en dat er op je btw-bankrekening ook netjes 3.600 of zelfs wat meer klaar staat?


Met het Profit First systeem gaan we dus, als je btw-plichtig bent, telkens van het binnenkomen geld eerst de btw weghalen die toch voor Vadertje (of Moedertje) Staat is.

Daarna werk je verder met het netto-bedrag dat je gaat verdelen over de verschillende bankrekeningen.

Je kan natuurlijk moeilijk vanaf dag 1 exact weten hoeveel je naar deze bankrekeningen moet gaan overschrijven. Hiervoor zullen we eerst even een screening moeten doen van hoe je uitgaven het afgelopen jaar of de afgelopen relevante periode in elkaar zaten.

Je krijgt dan een duidelijk beeld van waar je geld heen gaat.

Zo kan dit bijvoorbeeld zijn, dat er van je ontvangstenrekening :

40% naar de kosten gaat

20% naar jouw loon

35% naar belastingen en sociale bijdragen

5% naar winst

Wanneer er dus 1.210,00 euro binnenkomt gebeurt de verdeling als volgt:

21% ofwel 210 euro gaat naar de btw/belastingrekening

we werken verder met 1000,00 euro om te verdelen

40% van 1000,00 euro, ofwel 400 euro gaat naar de kostenrekening

20% van 1000,00 euro, ofwel 200 euro gaat de salarisrekening

35% van 1000,00 euro, ofwel 350,00 euro gaat naar de belastingrekening

5% van 1000,00 euro , ofwel 50 euro gaat naar de winstrekening.


Elk kwartaal doe je bovendien een winstuitkering aan jezelf.

In het Profit First systeem betaal je jezelf al een loon uit via de salarisrekening.

Om het nog extra leuk te maken, gaan we elke kwartaal de helft van de winstrekening naar onszelf uitbetalen. Je kan dit zien als een bonus of beloning voor je 'harde 'werk.

Is dit systeem niet te simpel?

Simpel werkt. Punt.

Hoe complexer je jouw geld wil gaan beheren, met excelsheet en overzichten uit de boekhouding, hoe minder leuk je het gaat vinden en hoe sneller je weer in je oude ritme zal vervallen en werken volgens wat er beschikbaar is op de bankrekening.

Heeft je bedrijf investeringsplannen of wil je een buffer inbouwen om een wereldreis te kunnen maken? Dan kan het aantal rekeningen en de verdeling ook daar rekening met houden. Het basis systeem is zo aanpasbaar naar wens. als een IKEA keuken

Wil je al eens berekenen hoeveel omzet jij eigenlijk moet gaan hebben om jezelf überhaupt het loon te betalen dat je in gedachten ook verdient? Check dan al even onze gratis omzet-target-calculator.



Pin It on Pinterest