Er staat voor jou een volmacht klaar om te ondertekenen in het Self Service Mandatensysteem  (SSM) van de overheid. Deze volmacht heeft BoekhouderOnline voor jou klaargezet.

Aan de hand van dit stappenplan brengen we de elektronische volmachten in orde. Zo kunnen we later voor jou straks de belastingaangifte en aangifte van de btw in orde brengen.

Stap 1        Hoe log je precies in?

Er zijn een aantal manieren om aan de overheid duidelijk te maken dat jij de volmacht gaat ondertekenen.

De eenvoudigste manieren zijn:

  • Met je elektronische eID en eID reader
  • Met je federale token
  • Met de itsme app [NIEUW!]

Tip! Hieronder volgt de procedure voor het inloggen per manier. Weet je al hoe je moet inloggen voor de eGov toepassingen, sla deze stap dan over en ga naar stap 2 op pagina 7.

1. Inloggen met je elektronische eID en eID reader

Als inwoner van België beschik je over een elektronische identiteitskaart. Om de gegevens van deze elektronische identiteitskaart te kunnen lezen, moet je een eID reader aansluiten. Kaartlezers worden meestal via USB verbonden aan je computer.

Je vindt kaartlezers in alle maten, kleuren en prijzen in een computerwinkel, elektrozaak of online. We zullen steeds meer en meer gegevens kunnen raadplegen door ons aan te melden met onze eID, dus de aankoop van een kaartlezer is geen verloren kost.

Tip! Koop deze ook op factuur aan, want dit is een beroepskost voor jouw onderneming!

Sluit je voor het eerst je kaartlezer met je eID aan?
Dan moet je eerst nog de nodige software downloaden en installeren.
Sla deze tekst over als je je kaartlezer al eerder hebt gebruikt.

Via deze link kan je de software downloaden op de site van de overheid. Volg de instructies van de installatiewizard en start nadien je computer opnieuw op.

Als alles goed geïnstalleerd is, heb je nu het programma eID Viewer op je computer staan.

Stop je eID in de aangesloten kaartlezer en start het programma. Jouw foto verschijnt nu in het programma.

In het laatste tabblad van het programma Certificaten moet je je online handtekening eenmalig valideren. Omdat het ondertekenen van volmachten en andere documenten via internet soms kan vastlopen als dit nog niet gebeurde, doe je dit beter eerst. Je klikt hiervoor onderaan op Nu Valideren.

Zodra je e-ID is gevalideerd zal er een groen balkje met Betrouwbaar verschijnen. Nu kan je het programma eID viewer weer sluiten om de volmachten te gaan ondertekenen

Tip! Je kan met het programma eID viewer ook een (digitale) print maken van je eID. Zo hoef je je identiteitskaart niet meer recto verso te kopiëren. Handig om op te slaan in je Cloud of op je pc als back up in geval van verlies of diefstal.

Je kan in het programma ook testen of je pincode - die je nodig hebt om in te loggen - correct is en ze eventueel wijzigen (naar iets eenvoudiger te onthouden code).

Inloggen met je eID

De volmacht staat voor jou klaar via deze link.

Tip! Je kan bovenaan de taal veranderen naar NL om alle instructies in het Nederlands te krijgen.

Kies jouw kaartlezer: de gewone kaartlezer met USB-aansluiting of de draadloze.

Klik op de knop Aanmelden en zorg ervoor dat je eID in de kaartlezer zit.

Er zal nu een pop-up scherm verschijnen met een certificaat met jouw naam. Als er via jouw computer eerder andere personen met hun eID hebben ingelogd, staat hun naam misschien ook in dit lijstje.

Zorg je jouw naam selecteert met daarna (Autentication), dan wordt deze lichtgrijs of blauw afhankelijk van je browser. Klik op OK.

Er wordt een wachtwoord gevraagd. Dit wachtwoord is jouw pincode.

 Je hebt deze pincode ontvangen bij het afhalen van je eID in je gemeente. De meeste mensen vervangen deze pincode meteen bij het afhalen van hun ID


Ben je je pincode kwijt of kan je je niet meer herinneren waar je de brief hebt gelaten met de gegevens? Via de website van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken kan je nieuwe codes aanvragen. Het duurt ongeveer 3 weken tot wanneer je de nieuwe codes ontvangt.

Pincode ingegeven? OK, je kan je nu gaan Aanmelden. Je bent ingelogd en kan naar stap 2  om de volmachten te ondertekenen.


2. Inloggen met je federaal token

Als je over een federaal token beschikt kan je ook inloggen zonder kaartlezer.

Je kan een token aanvragen via deze link. Om de aanvraag te kunnen doen, moet je eerste met je eID of gebruikersnaam en wachtwoord inloggen, dus doorloop je stap 1 eerst.

Als je je federale token ontvangen hebt, beschik je nu over de volgende gegevens:

  • Een gedrukt kaartje of PDF bestand met 24 codes
  • Een gebruikersnaam en een wachtwoord

De volmacht staat voor jou klaar via deze link.

Selecteer de optie Aanmelden met beveiligingscode via token:

Je zal in het volgende scherm je gebruikersnaam en wachtwoord moeten opgeven.
Klik daarna op Volgende.

In het volgende scherm wordt nu een bepaalde code gevraagd.

Onder punt 2 zie je de melding Vul de beveilgingscode nummer XX van je kaartje in. Neem de code exact over en klik op Volgende. Je bent ingelogd en kan naar stap 2 op pagina 7 om de volmachten te ondertekenen.


3. Inloggen met de itsme app

Gebruikt je voor het eerst de itsme app?

Dan moet je eerst nog de app op je smartphone installeren en je registreren via je bank of op de its me website. Je hebt hiervoor je eID of gebruikersnaam en wachtwoord nodig.

Heb je nog geen gebruikersnaam en wachtwoord, dan kan je die hier aanvragen aan de hand van je eID en een eID reader.

Sla deze stap over als je de itsme app al eerder hebt gebruikt.

De volmacht staat voor jou klaar via deze link.

Selecteer de optie Aanmelden via itsme:

Identificeer jezelf eerst op het itsme scherm dat verschijnt aan de hand van je telefoonnummer waarmee je je registreerde. Open ook je itsme app en volg de stappen op je app.


Dit gebeurt op je pc:

Dit gebeurt op je smartphone:

Je bent ingelogd en kan verder naar stap 2 om de volmachten te ondertekenen.


Stap 2        Ondertekenen van de volmachten

Tip! Gebruik je Google Chrome als browser en ondervind je problemen bij het ondertekenen? Probeer dan eens via Internet Explorer of Mozilla Firefox als alternatief.

Je krijgt nu de keuze om je aan te melden in eigen naam of in naam van een onderneming. Log in in eigen naam en klik op Verdergaan.

Welke volmachten onderteken je in eigen naam:

  • Volmacht personenbelasting Tax On Web
  • Volmacht MyMinfin

MyMinfin is een toepassing waarin al jouw fiscale documenten verzameld zitten. BoekhouderOnline heeft deze volmacht nodig om bijvoorbeeld je aanslagbiljet personenbelasting van de vorige jaren te kunnen bekijken. Je hoeft deze dus zelf niet meer te gaan opsnorren en inscannen want alles staat online beschikbaar met deze volmacht.

Welke volmachten onderteken je in naam van je onderneming:

  • Volmacht BTW
  • Volmacht Biztax (als je een vennootschap hebt)

Je komt nu in het scherm van het Self Service Mandatensysteem.

Bij het eerste topic Mandaten die u nog moet ondertekenen zal bij jou staan: U heeft 2 mandaten die u nog moet ondertekenen.

* Soms gebeurt het dat er staat dat je niets moet ondertekenen, ook al staan er mandaten klaar. Klik in dat geval op Mijn mandaten > als mandaatgever in de gele balk links. Je zal dan onderaan het scherm zien dat er wel degelijk mandaten klaar staan

Klik op de tekst onder Mandaten die u nog moet ondertekenen.

In het volgende scherm verschijnen onderaan de mandaten die klaar zijn voor ondertekenen.
Klik op het vergrootglas op het einde van het lijntje.

Om het mandaat nu te ondertekenen, klik je op het teken van de pen rechtsboven.

Klik nu onderaan op het mandaat bevestigen.

Er verschijnen nu algemene voorwaarden in verband met het ondertekenen van een volmacht. Neem deze door, en scrol helemaal naar beneden. Vink aan dat je de voorwaarden hebt gelezen en akkoord gaat en klik vervolgens op OK.

Het eerste mandaat is ondertekend zodra er een bevestiging verschijnt met een groot groen V-teken.

Herhaal deze procedure voor alle mandaten die klaar staan. Ga hiervoor terug naar de Homepage.



Wil je deze handleiding liever in PDF formaat?

Download deze hier.


Pin It on Pinterest