Een vraag die geregeld in mijn calls met ondernemers of in mijn mailbox binnenkomt is de vraag naar het beste facturatieprogramma.

Dat excel en word al niet langer als dé standaard plaats voor facturen zijn, is de meeste ondernemers wel al duidelijk.
Nu er is helemaal niets mis met een factuur in een tekstverwerker op te maken, vervolgens op te slaan als PDF en dan naar je klant (en boekhouding) te mailen. Alleen is de kans op fouten bij deze manier van werken veel groter dan wanneer je een programma gebruikt.
De meest voorkomende fouten in facturen maken op deze manier zijn:

  • dubbel gebruik factuurnummer
  • verkeerde datum
  • foutieve berekening btw
  • bepaalde lijnen niet mee opgeteld

Nu is het bezwaar tegen een facturatieprogramma vaak gekoppeld aan het feit dat een licentie vaak niet gratis is. Nu is jouw tijd ook niet gratis. Dus het correctiewerk dat je kan hebben bij bovenstaande fouten , kost jou ook gewoon geld.

Maar wat is dan het ideale facturatieprogramma voor jouw onderneming?

Wel, er is niet zomaar 1 programma dat er uit springt.
Ik kijk altijd naar een aantal zaken om een bepaald programma al dan niet in te zetten voor een ondernemer:
  • hoeveel facturen moet je nog manueel aanmaken?
  • zit je vaak achter de computer of regel je eigenlijk alles op je smartphone?
  • hoe kopen klanten bij je aan? Is dat online of na bevestiging van een offerte die je opstelt?
  • is er een koppeling met een online betaalprovider zoals Mollie?

Een ondernemer die eigenlijk de hele dag op de baan is of in zijn/haar atelier werkt op maat, kan misschien wel makkelijk een factuur meteen op smartphone aanmaken in een app.


Een tuinaannemer gaat wellicht na een gesprek met de klant een offerte opmaken en kan op basis daarvan met de facturatiesoftware deelfacturen maken en alles netjes opvolgen.


Een webshophouder kiest dan weer best voor een systeem dat automatisch koppelt met de boekhoudsoftware en voor elke bestelling meteen een factuur naar de klant én de boekhouding doorstuurt.

Sommige ondernemers zien enorm op tegen de switch die ze moeten maken naar een ander facturatieprogramma. Toch hoeft dat helemaal niet zo lastig te zijn. Er zijn intussen een heleboel krakken van VA (virtuele assistenten) in België die dit taakje voor je kunnen uitvoeren zodat je geen valse start maakt.

Door ons te specialiseren in de online ondernemers hebben we een sterke voorsprong qua kennis gekregen van welke systemen er allemaal bestaan en hoe die werken. 

Mijn belangrijkste tips voor jou in de keuze van een facturatiepakket zijn dus:

  1. Zoek een programma dat koppelt met al je systemen : bestelling/boekhouding/betaling
  2. Kijk naar de manier waarop je klant bij jou iets aankoopt : online/offline
  3. Laat je bijstaan door een technisch VA om alles eenmalig in te stellen. 

Pin It on Pinterest