Tel je de voorraad enkel op 31 december?

Wanneer jij in je bedrijf producten zelf maakt heb je grondstoffen nodig en heb je van die producten wellicht ook een bepaald aantal stuks altijd op stock.


Wanneer je geen producten zelf maakt maar wel producten aankoopt bij een groothandel en deze daarna doorverkoopt aan je eindklant , dan heb je in je (online) winkel ook wellicht een bepaald aantal stuks van de producten die je verkoopt op stock. 


Die stock is een ander woord voor je voorraad. De voorraad is dus eigenlijk het aantal producten die je gaat doorverkopen of grondstoffen die je gaat verwerken die op een bepaald ogenblik aanwezig zijn in je onderneming.


Vaak maken ondernemers enkel aan het einde van hun boekjaar , dat vaak samenvalt met 31 december, tijd om die hele voorraad eens te tellen en er meteen dus ook de bijhorende waarde op te plakken. 

Aja, want de boekhouder vraagt mijn inventaris.

Waarom is het geen goed idee om maar 1 keer per jaar te tellen:

Hoeveel voorraad jij precies in je bedrijf aanhoudt, heeft een enorme impact op jouw winst. 
Stel dat je in 2020 al om 100.000,00 euro producten hebt verkocht. 

Je kocht om 60.000,00 euro producten aan.
Kort door de bocht denk je nu dat je zuiver 40.000,00 pure winst op je verkoop hebt gehaald (dus voor dat je vaste kosten zoals huur van je winkel, personeel, verzekeringen, .... er af gaan).
Maar als je van die 60.000,00 nog 30.000,00 euro in voorraad hebt, dan is je tussentijdse brutowinst geen 40.000,00 maar 70.000,00 euro want die 30.000,00 euro aan voorraad die niet verkocht werd in 2020, moeten we doorschuiven naar een volgend jaar.

Tussentijds je belastingen en sociale bijdragen afstemmen zonder die voorraad mee in kaart te brengen is dus eigenlijk verloren moeite.

De oplossing ? Zorg voor een systeem:

Je weet al langer dat we bij BoekhouderOnline van systemen en processen houden.

Eenvoudige taakjes die je helpen om die voorraad bijvoorbeeld elke week of elke maand even bij te werken.

Een reminder in je agenda zodat je de telling niet stiekem kan vergeten.

Maar vooral : stem je voorraadtelling of voorraad systeem af op de grootte van je assortiment.

15 producten kan je wellicht makkelijk in een excel bijhouden.

250 producten maken die excel al veel complexer.

Op zo'n moment kan een software tool deze taak wellicht veel eenvoudiger én makkelijker up to date te houden , maken.


Bezorg je boekhouder dus niet elke maand of elk kwartaal alle facturen, maar zorg er ook voor dat je voorraad tussentijds helder en correct geteld is.

Pin It on Pinterest