Factuurfraude ?
What’s in a name?

Wanneer spreken we van factuurfraude?

Wanneer jouw factuur door oplichters uit de postbus van Bpost werd gehaald en deze oplichters op de factuur jouw bankrekeningnummer hebben vervangen door dat van hen.

Jouw klant betaalt dan op het verkeerde bankrekeningnummer.

Meestal komt deze fraude pas aan het licht wanneer jij je klant herinnert aan een openstaande factuur en deze jou netjes het betalingsbewijs kan voorleggen, weliswaar met een verkeerd rekeningnummer.

Wat kan je ertegen doen?

• Stuur je factuur die je per post verstuurt ook altijd per mail naar je klant.
Op die manier heeft de klant ook een vermelding of extra controle van je rekeningnummer op een ander document.

• Maak een extra regeltje op je factuur voor de klant: Controleer je even of het rekeningnummer op deze factuur ook overeenstemt met het rekeningnummer dat vermeld staat op … (bijvoorbeeld onze website , onze offerte, … )

• Zorg dan ook dat je rekeningnummer op andere documenten of correspondentie staat dan enkel op de factuur.

• Hoe mooi een enveloppe in jouw huisstijl ook mag zijn, witte enveloppes zijn veel minder aantrekkelijk voor oplichters.


Moet je klant dan twee keer betalen?

In principe wel, al is dat vanuit commercieel oogpunt niet echt haalbaar.


Doe je hiervoor een aangifte bij de politie?

Best wel, maar die kan via een speciaal meldpunt : meldpunt.belgie.be
 De melding die je via dit portaal doet wordt automatisch naar zowel de post als de politie doorgestuurd zodat beiden onderzoek kunnen doen.



Ken je iemand die gebaat is met deze informatie?

Schroom dan niet om het artikel te delen.


Cindy van BoekhouderOnline

Pin It on Pinterest